De Laatste Dagen Van… gebruikt VERVORMER als bron zonder vermelding
Gisteren luisterde ik naar een aflevering van de podcast De laatste dagen van … Marvin Gaye, een podcast van NPO Radio 5 van AVRO/TROS. Deze aflevering gaat over het verhaal van Marvin Gaye die in Oostende zat te herbronnen en daar zijn grootste hit Sexual Healing componeerde. Waar ik in 2014 zelf ook een verhaal over heb gemaakt, de radiodocumentaire Oostende Healing. De NTR heeft deze toentertijd op basis van een eenmalige uitzendlicentie uitgezonden. Oostende Healing is ook als podcastaflevering op VERVORMER te beluisteren.
In de 5e aflevering van de podcast De laatste dagen van … Marvin Gaye is mijn radiodocumentaire/podcast overduidelijk als bron gebruikt alleen wordt dat nergens benoemd.
Zo wordt op 34:58 aangehaald dat in de tekst van Marvin Gaye’s Sexual Healing de zee wordt gebruikt voor een paar mooie metaforen. Dat benoem in ik mijn documentaire precies zo en heeft nog nooit iemand anders benoemd.
Op 21:41 wordt gezegd “ik las trouwens wel dat Freddy Cousaert de documentaire gefinancierd heeft” wat direct slaat op mijn stuk over deze publiciteitsdocumentaire. Ik heb dit toentertijd uit eerste hand van de dochters van Freddy Cousaert vernomen.
Op 35:24 worden wat audiovoorbeelden gegeven en wordt de nadruk gelegd op de clave in het drumpatroon. Dit benoem ik precies zo in mijn documentaire. Nooit eerder heeft iemand het over het typische clave-patroon gehad.
Vanaf 44:39 wordt technicus Mike Butcher aangehaald, die uitgebreid aan het woord komt in mijn documentaire/podcast ondermeer wanneer Mike beschrijft dat Marvin het hele nummer al in zijn hoofd had zitten maar waar hij weinig van begreep totdat na het opnemen van de zang ineens alles sense bleek te maken.
De podcastaflevering is als geheel zeker het beluisteren waard. Maar sommige anecdotes blijven journalistiek discutabel. Zo is er het verhaal van de riff van het nummer Rocking After Midnight die Danny Bossaert zou hebben verzonnen. In ieder geval heeft hij daar geen credits voor gekregen en de gitaarpartijen op het album Midnight Love zijn door Gordon Banks ingespeeld. Toen ik Danny voor een interview benaderde wilde hij eerst geld zien voordat hij met mij zou spreken. Daarvoor heb ik bedankt en zodoende zit zijn verhaal, dat ik niet op feiten heb kunnen checken, ook niet in mijn documentaire. In die van AVRO/TROS komt Danny wel aan het woord…
Het verhaal van Gaye is grotendeels door die geënsceneerde documentaire Transit Ostend geromantiseerd en dan is het oppassen geblazen want de muziekjournalistiek staat bol van de verering, de sex, drugs en rock ‘n’ roll mythologie. Het is een van de redenen geweest om VERVORMER te beginnen, om journalistiek zuivere verhalen te brengen ipv mythes te verspreiden of in stand te houden. Eerder het omgekeerde: om het af te breken.
Helaas blijf ik dus met een kater achter. Ik vind het respectloos dat AVRO/TROS niet mijn blog en podcast als bronnen noemt. Überhaupt noemt men geen bronnen. Journalistiek gezien is dat onverantwoord.
UPDATE (17 november 2022): ik heb AVRO/TROS hiervan op de hoogte gesteld en ze op deze blogpost gewezen.
UPDATE (18 november 2022): in antwoord op mijn email heeft AVRO/TROS besloten de volledige lijst van bronnen op te nemen in de beschrijving van de podcastaflevering. Mooi geregeld!